Kliknutím na Přijmout cookies dáváte souhlas s uložením vybraných cookies (nutné, preferenční, výkonnostní, marketingové). Cookies používáme pro lepší fungování našeho webu, měření jeho výkonnosti a cílení a personalizaci reklam. To jaké cookies budou uloženy, můžete svobodně rozhodnout pod tlačítkem Upravit nastavení.
Prohlášení o cookies.
Sluchová analýza a syntéza řeči: Jak pomoci dětem se specifickými poruchami učení
Děti se specifickými poruchami učení často čelí problémům s rozpoznáváním a zpracováním zvuků v řeči. Sluchová analýza a syntéza jsou klíčové dovednosti, které mohou ovlivnit schopnost dítěte číst, psát a efektivně komunikovat. Pochopení těchto procesů a jejich nácvik může významně přispět k překonání těchto obtíží.
Co je sluchová analýza a syntéza?
Sluchová analýza je schopnost rozkládat slova na jednotlivé hlásky. Tento proces je důležitý pro osvojení pravopisu, protože dítě musí být schopné rozlišovat a samostatně manipulovat s hláskami ve slovech.
Sluchová syntéza je naopak schopnost skládání hlásek do slov. Je nezbytná pro nácvik čtení, protože dítě musí umět spojit jednotlivé hlásky do kompletního slova.
Tyto dovednosti jsou úzce spjaty a v praxi se obvykle cvičí společně, přičemž se postupuje od jednodušších úkolů k složitějším.
Jak na nácvik sluchové analýzy a syntézy?
Nácvik sluchové analýzy a syntézy by měl začít základními úkoly a postupně se zaměřovat na složitější úkoly. Zde jsou kroky, jak efektivně přistupovat k těmto dovednostem:
1. Rozklad věty na slova a jejich skládání
Určení počtu slov ve větě: Začněte s krátkými větami. Například, řekněte dítěti „Kočka běží.“ a požádejte ho, aby určilo počet slov. Postupně zvyšujte délku vět.
Určení pořadí slov ve větě: Vyslovte větu, například „Jablko je červené,“ a nechte dítě určit druhé slovo.
Tvoření vět z jednotlivých slov: Dejte dítěti slova jako „slunce“, „září“, „dnes“ a nechte ho poskládat smysluplnou větu.
2. Rozklad slova na slabiky a jejich skládání
Dělení slov na slabiky: Používejte říkanky a rozpočítadla s využitím dřívek, bubínku (např. Jedna dvě Honza jde...apod.) Nechte dítě roztleskat slova na slabik - postupujeme od jednodušších slov k delším (např. ko-lo, če-pi-ce, au-to-drá-ha)
Poznávání slabiky: Dejte dítěti úkol, například „Tleskni, když uslyšíš slabiku (zvuk) LO na začátku slova". Říkejte různá slova a pozorujte, jak vaše dítě reaguje.
Vyhledávání slov se specifickou slabikou: Požádejte dítě, aby našlo slova (obrázky) začínající na určitou slabiku (např. „ka“, jako jsou „kabelka“ nebo „kameny“).
Skládání slov ze slabik: Můžete začít se slovy jako „“lo, „ko“ a „toč“, a nechte dítě složit „kolotoč".
3. Rozklad slov na hlásky a jejich skládání
Poznávání hlásky ve slově: Vyslovujte slova jasně a ptejte se dítěte, kde slyší konkrétní hlásku - na začátku, konci nebo uprostřed slova (Slyšíš ve slově "stůl L? Je na začátku nebo na konci?).
Vyhledávání slov s danou hláskou: Ptejte se dítěte na slova (obrázky) obsahující hlásku „s“ na začátku, jako jsou „sýr“, nebo na konci, jako je „nos“ - vyhledávání takových slov mezi různými obrázky.
Rozklad slov na hlásky: Začněte jednoduchými slovy, například „pes“ (p-e-s), a postupujte ke složitějším, jako jsou „krabice“(k-r-a-b-i-c-e).
Skládání slov z hlásek: Nechte dítě poskládat slova z jednotlivých hlásek, například „k-o-s“ pro „kos“.
Tvoření nových slov z hlásek: Požádejte dítě, aby z hlásek slova „KRABICE“ vytvořilo jiná slova (krab, bar, brak apod.)
4. Tvoření slov pomocí různých metod
Přidání a záměna hlásek: Dejte dítěti slovo a nechte ho vytvořit nové slovo přidáním nebo záměnou hlásek, například „kostel“ -> „postel“ -> „hostel“.
Slovní fotbal: Jeden hráč říká slovo, další hráč musí najít nové slovo začínající poslední slabikou předchozího slova.
Přesmyčky hlásek: Požádejte dítě, aby z přeházených hlásek slova "folente" vytvořilo správné slovo jako „telefon“.